Hva bør barnet ha med seg?

I garderoben har barna hver sin kasse over garderobeplassen sin til å oppbevare fullstendig klesskift. I denne kassa bør det ligge truser, sokker, ullsokker, stillongs, bukse, genser og t-skjorte. Regntøy er nødvendig å ha med hver dag - evt la dette henge igjen i barnehagen; det kan fort komme en regnskur og vi er ute uansett vær. Vi bruker sokker, tøfler, sandaler eller innesko inne.

Vi har praksis på at foreldrene henger opp og legger fram de uteklærne barna skal ha på.

Ved værforandring vil de framlagte klærne selvfølgelig vurderes. Vi samler vått tøy i barnets egen kasse i løpet av barnehagedagen. Denne kassa vil enten stå ute på plattingen eller foran barnets garderobeplass. Vi har ikke tørkemuligheter her så klærne må tas med hjem og tørkes godt før de tas med til barnehagen igjen.

Barna er ute i all slags vær! De er i aktiv lek det ene øyeblikket, og i rolig lek i det neste. Dette stiller ekstra krav til klærne de har på seg. Klærne skal gi rom for bevegelse både ute og inne. De skal isolere selv om barnet blir klamt eller vått, og helst skal vi kunne ta av et lag hvis solen titter frem.

Under følger en liste med tips om hva slags type klær barna bør ha i barnehagen for å holde seg varme og tørre. Dette er spesielt med tanke på at vi er såpass mye ute som vi er.

Tørre og varme barn = mer tilfredse barn ute.

Innerste lag.

Ull innerst er det aller viktigste. Mens en bomullstrøye kjennes kald mot kroppen bare den er 4% fuktig, tåler ull ti ganger mer før den slutter å isolere. Ull på overkropp og føtter er ekstra viktig for det er der vi lettest blir klamme. Det innerste laget med ull kan være inneklærne i barnehagen, så blir det mindre å ta av og på når det er tid for utelek.

Vi anbefaler ull stillongs, ulltrøye og tynne eller tykke ullsokker, avhengig av været. Her finnes det mange typer, for eksempel Trysilsokk, Ulvangsokk eller Janus.

Ull holder barna varme selv om de blir litt fuktige i løpet av dagen. Bomullsokker/tennissokker er iskalde hvis det blir vått/klamt. Kle gjerne på barna ullundertøy da de kommer om morgenen, særlig i de kjøligere månedene. Stillongs er bedre enn strømpebukse. Det er enklere å skifte kun sokker.

Mellomlag.

Ull er supert som mellomlag fordi ull er lett mykt og elastisk og trekker ikke til seg fuktighet på våte dager. Hjemmestrikkete klær, ullribb, ullfleece eller ullfrotté er gode som mellomlag, - enten hel dress eller todelt sett. Velg mellomlag etter utetemperatur, ullfrotté er supert på mildere høst- og vårdager, mens ullfleece og ullribb varmer godt når temperaturen synker.

Dette bør ligge i barnehagen til enhver tid. Fint om det ligger fremme i barnets hylle.

Ytterlag.

Det ytterste laget skal beskytte mot vind og regn. Mange velger en vanntett eller vannavvisende skalldress. På de tørre dagene er en parkdress super fordi den puster ekstra godt. Velger du en tynnere dress i bomull og kler barnet i lag på lag får du en fleksibel påkledning med stor bevegelsesfrihet for barnet. En tykk vinterdress er derimot vanskeligere å bevege seg i, og bevegelse er det viktigste for å holde varmen. På våte dager kan parkdressen byttes ut med regntøy.

Utedress etter sesong og regntøy bør alltid henge i barnehagen.

Dressen bør ha strikk under foten. Da sklir ikke dressen over støvelkanten, og barna blir ikke så lett våte. Fjern alle snorer barnet kan henge seg fast i!

Hode, hender og føtter.

Lue, pannebånd, vanter, votter, noe som varmer i halsen; anbefaler løs hals eller buff (ikke skjerf!) og ullsokker. I overgangsperioden er det greit med vanter under uforede regnvotter. Det er også praktisk med vanter når vi er på tur og barna kan beholde noe på hendene når de spiser. Når det blir frost, er vanter og regnvotter for kaldt. Vi anbefaler da tykke votter med lange skaft. Det er ikke nødvendig å ha mange par votter, heller noen få skikkelig varme.

Fottøy.

Cherrox eller annen type fôrede støvler eller goretex-sko. Vanlige gummistøvler blir fort kalde når gradene kryper ned mot null. Vær obs på støvlenes kuldegrense – det varierer. Duck Boots med ullsokk er god i flere årstider. Forede vintersko når det blir frost. Det finnes mange typer vintersko/støvler som er vanntette. Rimeligere typer er ofte like bra som de dyre. Mot snø er det best om det er litt høyt skaft på støvelen.

Sjekk størrelsen, da det er viktig at skoen passer barnets fot - en for stor sko er vanskelig og ubehagelig å gå med, mens en for liten sko gir kalde føtter.

Sekk, drikkeflaske og matboks.

En god sekk som er god å bære og passer til barnets rygg, er nødvendig å ha. Vi spiser ofte ute, enten i barnehagen (ute på rastebordene eller i grillhytta) eller på tur i skogen, og da er det greit å kunne bære sin egen mat, drikke og ekstra tøy. Når vi har bål hender det at barna bærer litt ved hver. Det er også lurt at barna selv kan åpne egne drikkeflasker og matbokser, da de håndterer disse selv på turdager.

Skift i kassa.

De gangene barna blir våte og trenger å skifte, må det finnes klær og skifte til i kassa. Kassa bør inneholde et tpar, tre skift, som truser, sokker, ullsokker, stillongs/strømpebukse, bukse, genser og t-skjorte. Det er fort gjort å bli våt både ute og inne. Husk å etterfylle kurven! Dersom dere får med skift hjem, ta med nytt skift tilbake til barnehagen.