Knerten

Knerten er barnehagens småbarnsavdeling, med barn i alderen 1 til 3 år. Avdelingen er i barnehageåret 2023/2024 delt inn i to grupper; Marihøna (barn født i 2022) og Humla (barn født i 2021).

Det blir lagt mye vekt på trygghet og omsorg. Vi går trilleturer i nærområdet, hvor vi hilser på dyrene som bor i nærheten av barnehagen, og noen ganger har vi med mat til dyrene. Vi tar oss også noen turer i skogen rundt barnehagen, slik at barna får utfolde seg i skogsterreng.

Store deler av turdagen bygger rundt den frie leken. Barna beveger seg i naturen og bruker kroppen aktivt. De klatrer, hopper, balanserer, føler, hører, lukter, ser og samarbeider. Dette gir barna felles opplevelser som igjen bygger og former vennskap. Ute i naturen aktiviseres barnas sanseapparat. Barna får erfaringer, de setter ord på opplevelsene sine og utfordres språklig.

Vi legger stor vekt på det å trøste hverandre, låne bort leker, vente på tur, leke sammen og å samarbeide. Vi har samlingsstund som gjenspeiler månedens tema og vi feirer bursdagsbarn med krone, kort og sang.

Vi jobber med temapakker (både i hele gruppen og i mindre grupper): Språkpakken, Grep om begreper, Mattepakken, Hjerteprogrammet, Språkkista og Hele Meg gjennom barnehageåret.

FORMING

Hver gruppe har en fast formingsdag i uken, hvor vi tegner, farger, klipper, maler, former og limer - noe blir gaver fra barna (jul, farsdag, morsdag, etc.), mens andre ting blir stilt ut i barnehagens kunstutstilling om våren. Det at barna er med på formingaktiviteter, utvikler fantasi, konsentrasjon, estetisk sans og farge/skjønnhetssanser, finmotorikk, begrep, gir mestringsfølelse og skaperglede.

Fredagsdisco: Hver fredag har vi disco! Det er mørkt i rommet, kanskje finner vi frem discokula, barna danser fritt og lærer enkle danser. Lek og bevegelse til musikk. Mye etter barnas ønske.

UTELIV / TURDAG

Utelivsgruppa på Knerten er et samarbeid med barn født i samme årskull som går på Gråbein.

Vi går på tur en fast dag i uken, og er klare til å gå fra barnehagen klokken 09.00.

Vi bruker nærmiljøet og går turer i nærområdet og i skogen.  På utelivsgruppene er målet at barna skal få utfolde seg i naturen, lek, motorisktrening, samspill med barn og voksen, og grunnleggende trafikksikkerhet. Vi undrer oss sammen med barna om det vi ser og hører.  På turene har vi med tralle til sekker og nødvendig utstyr, barna kan også få sitte hvis det blir slitne av å gå eller når vi går på hovedveien. Vi har med drikkeflaske til barna, frukt, bleier og førstehjelpsutstyr. Vi går tilbake i barnehagen til lunsj og soving for de minste barna. Noen ganger kan vi også ha med mat og lage på bål før vi går tilbake for soving.

Steder som vi går på tur:

• Oasen
  • Haarstad-runden