Gråbein

Gråbein er barnehagens storbarnsavdeling, med barn i alderen 3 til 6 år. Avdelingen er i barnehageåret 2022/2023 delt inn i tre grupper; Maur (barn født i 2019), Rompetroll (barn født i 2018) og Seniorer (barn født i 2017).

Vi har samlingsstund og musikkstund med sanger, rytmeinstrumenter, sang med bevegelse og sangeventyr som gjenspeiler månedens tema og vi feirer bursdagsbarn med krone, kort og sang.

Det jobbes i mindre grupper daglig med farger, tall, former, spill, bokstaver med de eldste og andre begrep. Vi jobber oss gjennom ulike pakker, som blant annet tar for seg språk, matematikk/tall, kropp og følelser.

Hver fredag har vi disco! Det er mørkt i rommet, kanskje finner vi frem discokula, barna danser fritt og lærer enkle danser. Lek og bevegelse til musikk. Mye etter barnas ønske.

FORMING

Vi holder på med formingsaktiviteter hver dag med unntak av mandager, som er uteliv/turdag for alle i barnehagen. Vi tegner, farger, klipper, maler, former og limer. Alt er mulig. Vi lærer farger, former, rom, tall, bokstaver på mange forskjellige måter.

Dette utvikler fantasi, konsentrasjon, estetisk sans og farge/skjønnhetssanser, finmotorikk, begrep og gir mestringsfølelse og skaperglede.

UTELIV / TURDAGER

Mandag er felles turdag i barnehagen. Da er vi klare til å gå på tur klokken 09.00, og vi bruker nærmiljøet til turene våre. Vi har med matpakke og spiser denne før vi går tilbake til barnehagen.

Vi går på turer i nærområdet på barnas premisser. Vi har noen faste steder vi går til - dette skaper trygghet hos barna. Vi går blant annet til Beritskogen og en runde videre inn der, vi går til Oasen og Sagerudskogen. Ved Oasen har vi bålpanne med sitteplasser og en gamme. I Sagerudskogen har seniorene i år bygd hytte som de liker seg godt i.

Vi ønsker å gi barna gode og positive naturopplevelser slik at de liker å være ute og å gå på turer i skogen. Lek er den viktigste aktiviteten for barns læring og utvikling, så vi legger vekt på frilek på turene. Det stimulerer barns nysgjerrighet og ønske om å utforske naturen. Vi ønsker at barna skal oppleve god mestringsfølelse ut ifra eget ståsted, at de blir selvstendige og ønsker å klare ting selv. På skogsturene er det også mye øvelse av grunnleggende motoriske ferdigheter. Vi trener på å gå i skogsterreng, vi klatrer, hopper, kryper og krabber på steiner, stubber og stokker. Vi ser også etter spor og sportegn, få kjennskap til maur og maurtua og se forskjell på gran og furu.

Vi øver oss på påkledning før turen. Barna holder i et tau til vi har kommet oss i skogen. Vi legger vekt på trafikksikkerhet, stopper når det kommer biler, og ser både til høyre og venstre før vi går over veien. Barna har med seg sekk med vannflaske hjemmefra, og det er stor stas å gå med egen sekk. Noen ganger lager vi mat på bålet og spiser ute.

Mandag er felles turdag for alle gruppene. Maurene har sin turdag på tirsdag og Rompetroll og Seniorer har sin turdag på torsdager.

SENIORKLUBB – en klubb for skolestarterne

En dag i uka har Seniorene Seniorklubb, for å forberede seg på skolestarten neste høst. Da jobber vi med:

•    Fokuserer på bokstaver, alfabetet og tall
•    Vi jobber med begrep som over/under, større/mindre mm
•    Skoleforberedende arbeid: sitte på rompa, rekke opp hånda
•    To seniorovernattinger, en i barnehagen og en «borte»
•    Overgang barnehage/skole
•    Skolebesøk
•    Skolefadderordning - gruppe
•    Besøke/få besøk av andre barnehager med seniorer
•    Felles opplevelsesturer: teatertur (Oslo), bibliotekturer, Litteraturfestivalen, Den kulturelle bæremeis
•    Språkgrupper med logoped
•    Rim og regler
•    Seniorene lager regler for barnehagen
•    Ta utgangspunkt i aktuelle temaer for årstiden/samfunnet

Seniorklubben blir lagt opp til en seniordag der vi har en teoridel og en praktisk del. Teoridelen blir i barnehagen, mens det praktiske blir i nærområde.

Seniorklubben starter 09:30 og varer til ca 13:30. Vi legger også inn noen pauser også så de har mulighet til å leke denne dagen også. Det varier fra gang til gang om vi starter ute med det praktiske eller inne med teoridel.

Steder vi skal utforske mye av er:

• Oasen
  • Gruehallen