Velkommen til oss!

Vi ønsker barn og voksne hjertelig velkommen til barnehagen vår! Tjura Barnehage er foreldreeid og ble startet 10. februar 1992. Det er to avdelinger i barnehagen vår og vi samarbeider på tvers. Våre to avdelinger er: ”Knerten” fra 0 – 3 år og ”Gråbein” fra 3 – 6 år. Knerten er delt i to aldersbestemte grupper; Marihøna (de yngste barna) og Humla (de eldste barna). Gråbein er delt i tre aldersbestemte grupper; Maur (de yngste barna), Rompetroll (de mellomste barna) og Seniorer (skolestartere).

Våre to avdelinger er:

”Knerten” fra 0 – 3 år og ”Gråbein” fra 3 – 6 år.

Gruppeinndelingen vil variere noe alt etter aktivitet. De første ukene vil det være delt for at de nye barna skal bli trygge. Deretter vil vi fordele barna på grupper etter hva slags aktivitet vi har.

Det er viktig at aldersgruppene får litt tid hver for seg, det er samtidig viktig at de eldste og yngste kan være sammen, de lærer mye av det.

Hovedmålesetningen er å skape en trygg og innholdsrik barnehage der barna får oppleve gleden av å være en del av fellesskapet og føle gleden over mestring. Barna har rett til medvirkning.

•    Vi vektlegger å gi barna gode muligheter til å utvikle seg i lek og samvær med andre barn og voksne.
•    Vi skal sammen sørge for å få humor inn i hverdagen.
•    Vi skal formidle til barna at selv om de ikke alltid gjør som vi vil, bryr vi oss om dem
•    Vi vil i samarbeid med foreldrene jobbe med å utvikle barna til trygge, selvstendige og sosiale mennesker.
•    Vi vil at ditt barn skal bli sett, både av personalet, andre barn og foreldre.
•    Barnehagen skal bidra til at barna utvikler et rikt og variert talespråk og at de lærer seg å kunne samarbeid og også utvikle selvstendighet.
•    Vi ønsker at barna skal utvikle positive holdninger til aktiv bruk av egen kropp gjennom varierte og allsidige opplevelser og utfordringer via lek inne og ute, gjennom turer og friluftsliv
•    Vi skal ta vare på hverandre både små og store, slik at alle trives og at barnehagen blir et godt og trygt sted å være.
•    Vi jobber for en trygg overgang fra barnehage til skole. Det samme opplegget følges i alle barnehagene i Grue.

Vi baserer oss på å bruke området rundt barnehagen jevnlig. Gråbein er i skogen fast to ganger i uka, i tillegg bruker vi skogen mye for turer og aktiviteter utover det. Vi er ved gapahuken foreldrene laget til oss seinsommeren 2000. Der utfolder barna seg med klatring i trær, bygger hytter, klatrer på store steiner og leker mye rolle lek.

I skogen rett ovenfor barnehagen, ”Beritskogen” har vi laget et uteområde med ulike klatretau og balansestokker. Det er viktig blant annet for den grovmotoriske utviklingen.

Vi går i tillegg til ”den åpne plassen” og i Sagerudskogen. Vi går til Tysjøen for ulike aktiviteter gjennom hele året og vi går til Skytterhuset og Tjuraskolen. Vi går gjerne også til «den nye plassen».

Knerten går gjerne i Beritskogen, Sagerudskogen og til ”den åpne plassen”, går Haarstadrunden, de mater ender og ser på hestene vi har i nærmiljøet. Vi har flere trillevogner og kan derfor få med oss alle barna på ulike trille- og gåturer.

Vi har et fantastisk uteområde i barnehagen som vi bruker flittig!

Høsten 2008 fikk vår egen Grillhytte, der skaper vi gode stunder ved å lage mat, lese bøker, synge og sitte ned for å prate litt sammen. Flott å varme seg litt her også vinterstid.

Høsten 2013 fikk vi Venor-gamme med vedovn. Området vi har satt den opp har vi avtale med skogeier å få låne i flere år. Vi kaller det «Oasen». Den brukes mest av de to eldste barnegruppene. Stien gjennom skogen dit har barna merket hele veien med stoffbiter på trærne. Her vil barna være gjennom hele året.

Høsten 2022 fikk vi gummidekke på/ved sykkelbana med paradis, Ormen Lange (balansekuler) og balansestokker. Dette har barna venta lenge på, og det var veldig stas da vi åpna gummidekket i september.

Tjuraåa renner forbi barnehagen og det er naturlig at vi følger med på hvordan den forandrer seg gjennom de ulike årstidene. Barna bruker redningsvester når vi ferdes langs Tjuraåa.

Vi satser på å være mye ute og er ute i all slags vær.

Vi ønsker et nært samarbeid med foreldre/foresatte og er positive til foreldremedvirkning. Det gjelder både i det daglige og under utarbeidelse av årsplanen.