August 2023 på Gråbein

Månedens sitat fra rammeplanen: «I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for» (Rpl. Kap 3, s .19)

Månedens tema: Bli kjent og Overgang fra liten til stor avdeling og mellom grupper

Denne perioden skal vi bruke tiden til å bli kjent med barna som kommer over fra liten til stor avdeling, og barna som kommer tilbake fra sommerferie. Både barn og foreldre skal få tid og rom til å bli kjent og trygge i barnehagen. Vi vil tilbringe tid ute og inne i barnehagen og i nærområdet, slik at barna blir kjent med områdene vi aktivt bruker gjennom året.

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner på stor avdeling, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Barna skal nå over i grupper med nye navn: Humla er blitt til maur, maur er blitt rompetroll og rompetroll er blitt seniorer. «Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng» (Rpl. Kap.1, s. 7)

Foreldrene får månedsbrev på MyKid som sammenfatter måneden som har gått.